MEDIA
TROUW
ZWARE JONGENS KUNNEN DE VRAAG NIET AAN
Bad Boys smeedt en last in gevangenissen
Wij gaan er juist niet schimmig over doen dat onze producten uit de gevangenis komen. Wat de gedetineerden gedaan hebben weten wij niet en daar gaat het ook niet om. Het gaat om eigenwaarde creëren en een mooi product maken. Bas van der Landen is reclameman en de ondernemer achter Bad Boys Brand - Made in Jail. Toen hij tijdens een bezoek aan de gevangenis in Heerhugowaard een industrieel vormgegeven haard zag staan, gemaakt door een gedetineerde, kwam hij op het idee van Bad Boys Brand: het maken en verkopen van barbecues, tuinhaarden en ‘echte mannendingen’, honderd procent gemaakt in de bajes.
Gevangenis directeur Frans Douw was direct enthousiast. Hij nodigt al jaren bedrijven uit de regio uit om kennis te maken met het leven in de gevangenis en de gedetineerden zelf. In Heerhugowaard verblijven 340 mannen die voor langere tijd tot levenslang vast zitten. Werk verschaffen, zowel in de instelling als voor diegenen die vrijkomen, is daarbij een belangrijk doel. Ook de negatieve beeldvorming rond de gevangenen kan beter. Douw: “Elke vorm van arbeid pakken wij aan, van promotietasjes inpakken tot stickers plakken. Niet alleen omdat alle gedetineerden volgens de wet twintig uur per week moeten werken, maar ook omdat zij iemand willen zijn. Dat is heel belangrijk voor gevangenen. Ook mensen die een ernstig delict hebben gepleegd zijn mensen, Mensen die wat kunnen”.
Op de afdeling metaal worden de haarden en barbecues gemaakt. Mannen in overalls staan achter machines. Uit de speaker schalt André Hazes. ‘Zij gelooft in mij’. Alleen een blik naar buiten, een grasveld omgeven door baksteen met hoge hekken vol camera’s en prikkeldraad, verraadt dat het hier om een gevangenis gaat. “Het begon met dingen maken van restmateriaal, zo is het eerste product ontstaan”, vertelt gedetineerde Mark, die een straf uitzit van zes jaar. Voordat hij vast kwam te zitten, deed Mark al laswerk. “Als ik over twee jaar vrij kom, wil ik graag weer een baan als lasser. Ik geniet er echt van als ik het resultaat zie van mijn werk.” Mark doet zijn werk zo graag dat hij acht uur in plaats van verplichte vier uur per dag werkt.
Hoewel de producten van Bad Boys Brand verkocht worden voor 10 tot 500 euro, is zijn wettelijk vastgelegde uurloon niet meer en niet minder dan 76 cent. “Vervelend en ik heb het besproken, maar dit bedrag staat vast en daar heb ik me bij neergelegd. Het alternatief is stickers plakken en dat trek ik niet” Volgens ondernemer Van der Landen en gevangenisdirecteur Douw zijn de producten niet duur. “Er zit amper marge op, dus heel veel verdienen we er niet aan”, zegt Van der Landen. Douw: “Wij moeten marktconform werken. Daarnaast is er de investering en zijn er de kosten van het personeel.” Zo is er onder andere een professionele lasser die de jongens opleidt. Andere gevangenissen helpen inmiddels mee met het maken van Bad Boys producten. Van der Landen: “De afgelopen weken konden we de vraag bijna niet aan.”
Tientallen barbecues en haarden zijn inmiddels verkocht via de website. Wie wil, kan goederen zelf ophalen in de gevangenis. “Een marketingtruc”, zegt Van der Landen: “Ze komen binnen door een deur van vijf meter hoog en zowel de auto, de mensen als de spullen worden gecontroleerd voor ze door mogen rijden. Toch een ervaring, al komen ze niet in aanraking met de gedetineerden zelf.” Er zijn plannen om het concept uit te rollen. Marcel Kiewitt, hoofd arbeid van de gevangenis, juicht dit toe: “Bad Boys Brand is echt van de gedetineerden zelf. Het zijn hun ideeën, hun creativiteit en hun producten.” Kiewitt staat naast de lassende Mark. Of de gevangenen zelf de naam Bad Boys Brand niet stigmatiserend vinden? Mark: “Ik vind het logo goed gekozen. Zo weet je gelijk dat het hier gemaakt is.” Lachend: “En we zijn natuurlijk ook een beetje slechte jongens.”